تست جرثقیل در سایت خرید و فروش جرثقیل زینان به تحلیل آن می پردازیم.
استانداردهای تست جرثقیل
برای جرثقیل سقفی چندین استاندارد در جهان وجود دارد. هر یک از این استانداردها توسط کشور یا سازمان خاصی تدوین شده و مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از استاندارد ASME B30 در ایران شایعتر است. این استاندار ها عبارتند از: ASME B30 استاندارد استاندارد OSHAاستاندارد ASME B30
در بسیاری از صنایع ایران، از بخش های مختلف استانداردهای ASME B30 به عنوان مبنای طراحی، ساخت، بهره برداری، بازرسی، تعمیر و نگهداری جرثقیل ها استفاده می کنند. انجمن جامعه مهندسان مکانیک آمریکا (American Society of Mechanical Engineers) یا ASME در زمینه تدوین استانداردهای مختلف در حوزه مهندسی جایگاه ویژه ای در دنیا دارد. استانداردها و کدهای ایمنی این انجمن برای افزایش ایمنی عمومی و ارائه بهترین دستورالعمل ها و مقررات در صنایع مختلف استفاده می شوند. ASME B30 به عنوان استاندارد جرثقیل ها، کابل ها، بالابرها، قلاب ها، جک ها و تسمه ها کاربرد دارد. این استاندارد از زمان تدوین برای نخستین بار تا به امروز بارها بررسی و اصلاح شده است. بهتر است بدانید: بالابرموضوعات مطرح شده در این استاندارد عبارت اند از:
- محدوده، تعاریف، مراجع و پرسنل مجاز
- ساخت و نصب عمومی
- بازرسی و آزمایش
- آموزش اپراتور و بهره برداری
- آموزش تعمیر و نگهداری
استاندارد OSHA
استانداردهای اداره ایمنی و بهداشت شغلی (Occupational Safety and Health Administration) یا OSHA مجموعه قوانینی هستند که برای محافظت از نیروی انسانی در محیط کار تدوین شده اند. این دسته از استانداردها در صنایع مختلف ساختمان سازی، دریانوردی و سایر صنایع عمومی قابل استفاده هستند. استاندارد OSHA یکی دیگر از پرکاربردترین استانداردها در دنیا می باشد. البته لازم به ذکر است که استانداردهای ایمنی جرثقیل OSHA بیشتر در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند. با توجه به این که جرثقیل ها سازه های غول پیکری هستند که برای جابجایی بارهای سنگین استفاده می شوند، لازم است که مسائل ایمنی مربوط به آن ها در کارگاه های ساختمانی به دقت رعایت شوند. به این ترتیب می توان خطرات و خسارت های جانی و مالی را به حداقل رساند. از جمله مهم ترین مواردی که در قالب استاندارد ایمنی جرثقیل ها ذکر شده است، می توان به موارد زیر اشاره نمود: الزامات اپراتورهای بهره برداری از انواع جرثقیل مخاطرات الکتریکی بهره برداری از انواع جرثقیل اطلاعات مربوط به موقعیت پروژه نصب جرثقیل محاسبات فنی ضروری برای جابجایی بار الزامات بازرسی انواع جرثقیلتست جرثقیل سقفی
ابتدا برخی از تست های مهم در جرثقیل سقفی را مطابق با استاندارد ASME B30.2 و پاره ای از تجربیات را شرح می دهیم:- تست عملکردی
- تست استاتیک
- تست دینامیک
تست عملکردی جرثقیل سقفی
بعد از بررسی موارد فنی دیگر مانند تابلو برق ها، قلاب، سیم بکسل و … و همچنین قبل از تست استاتیک و تست دینامیک ضروریست تست عملکردی جرثقیل را انجام دهیم. بند استاندارد به این شکل تست عملکردی را شرح می دهد: جرثقیل های سقفی جدید، نصب مجدد، تغییر یافته و اصلاح شده قبل از استفاده از جرثقیل ها باید توسط یک شخص مورد تایید یا ذی صلاح تست شود تا مشخص شود که عملکرد جرثقیل مطابق با این استاندارد می باشد.تست عملکردی جرثقیل سقفی به شرح ذیل می باشد
ضروریست این تست ها بدون بار و با قلاب خالی انجام شود:- بلند کردن و پایین آوردن قلاب
تست استاتیک جرثقیل سقفی
بعد از اینکه تمام موارد جرثقیل بررسی و تست شد نوبت به تست استاتیک می رسد. در تست استاتیک جرثقیل سقفی ما به دنبال بررسی ترمز قلاب جرثقیل، اتصالات گوه و سوکت، پین ها و پیچ ها، مقدار کشش سیم بکسل و … استحکام سازه و همچنین بررسی مقدار خیز پل های جرثقیل می باشیم. مطابق با استاندارد مقدار بار جرثقیل سقفی در تست استاتیک نباید کمتر از 100% و نباید بیشتر از 125% ظرفیت اسمی جرثقیل باشد. در برخی از صنایع و یا در جرثقیل هایی که بر روی شناور قرار دارند برای تامین وزنه تست استاتیک جرثقیل دچار مشکل می شوند. نوع بار جرثقیل اهمیتی ندارد ولی این بار باید یکپارچه، قابل حمل و بارگیری و بدون ریزش باشد. در جرثقیل های ساحلی و یا جرثقیل هایی که بر روی شناور هستند معمولا از کیسه های آبی بزرگ به نام واتربگ (Water Bag) که توسط پمپ و آب دریا پر می شود استفاده می شود که نمونه عکس آن را مشاهده می کنید. در تست استاتیک جرثقیل سقفی ترمز قلاب به هیچ عنوان نباید خالی کند یا پایین بیاید. معمولا اندازه گیری قطر سیم بکسل بعد از تست استاتیک انجام می شود که کاهش قطر آن (در صورت وجود) بررسی شود.نحوه انجام تست استاتیک
کالسکه را به مرکز پل برده و بعد از آماده کردن یک بار با ظرفیت ذکر شده به صورت ایمن بار را 10 الی 20 سانتی متر از زمین بلند می کنیم و بعد از گذشته 5 دقیقه (به طور مثال) و اطمینان از صحت ترمز قلاب شروع به اندازه گیری خیز می کنیم. (اندازه گیری خیز جرثقیل مطابق با استاندارد ASME B30.2 مختص بازرسی اولیه جرثقیل بوده و در تست دوره ای جرثقیل این کار ضرورتی به انجام ندارد).اندازه گیری مقدار خیز پل
در جرثقیل های سقفی اندازه گیری خیز پل معمولا به چند روش انجام می شود.- توسط متر لیزری ساده
- توسط متر لیزری زاویه دار
- توسط دوربین نقشه برداری
- توسط شاقول
تست دینامیک جرثقیل سقفی
بعد از اینکه تست استاتیک با موفقیت انجام شد مرحله آخر بازرسی ایمنی جرثقیل تست دینامیک می باشد که الزامات آن را در اینجا شرح می دهیم. مقدار بار در تست دینامیک جرثقیل سقفی 100% ظرفیت اسمی می باشد. فرق تست استاتیک با تست دینامیک همانطور که از اسم آن پیداست در این است که در تست استاتیک بار حرکت نمی کند و فقط بالا برده می شود ولی در تست دینامیک بار را علاوه بر بالا و پایین بردن در مسیر کالسکه و در مسیر پل حرکت می دهیم. ما در تست دینامیک به دنبال عملکرد صحیح دستگاه زیر بار هستیم و قطعاتی مانند چرخ ها، قلاب، سیم بکسل، ترمز کالسکه و پل و … را بررسی می کنیم.نحوه انجام تست دینامیک
ابتدا بار را تا بالا می بریم و کالسکه را حرکت داده و به یک سمت می بریم سپس شروع به حرکت پل از ابتدا تا انتها می کنیم (هدف ایجاد حداکثر فشار بر روی چرخ های یک سمت پل می باشد)، در انتهای مسیر پل کالسکه را به جهت مخالف یا عکس برده و دوباره پل را به جای اولیه بر می گردانیم. با این کار هم چرخ ها، ریل ها و قسمت های کالسکه تحت فشار قرار می گیرد و در صورتی که عیوبی وجود داشته باشد مشخص خواهد شد.اهمیت تست جرثقیل
سیستم های جرثقیل شامل سربار، پل، دروازه و بازو می باشد و سیستم بالابر شامل طناب سیمی و زنجیره های الکتریکی می باشد. تست فنی جرثقیل و بازرسی جرثقیل به صورت دوره ای منظم به شناسایی مسائل کوچک، قطعات قابل تعمیر و تعویض قطعات کمک می کند. تست ایمنی جرثقیل در واقع یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه فعال می باشد که برای بهبود ایمنی و بهره وری بسیار مهم است در واقع در جریان تست جرثقیل و بازرسی جرثقیل خرابی ها کاهش یافته و اطمینان از بهره وری ایمن به وجود می آید.در تست بار موارد زیر مورد توجه قرار می گیرند:
- تمامی جرثقیل هایی که در قسمت های تحت بار و فشار آنها اصلاح، تعویض یا تعمیر شده اند باید توسط بازرس مجرب تست بار شوند. تنها بازرس مجرب می تواند تعیین کند که یک جرثقیل تعمیر شده نیاز به تست بار دارد یا نه یا اینکه تعمیرات انجام شده از نوع تعمیرات ساده و روزانه بوده و تست عملیاتی کفایت می کند یا نه.
- وزنه های تست بار نباید از 110% ظرفیت جرثقیل تجاوز کند (طبق استاندارد DOE)، همچنین نباید در مناطقی قرار داده شوند که انجام تست در آن مناطق جزء باربرداری در شرایط خاص باشد.
- یک گزارش کتبی از تست که نشان دهنده دستورالعمل های تست جرثقیل و تایید کفایت تغییرات یا تعمیرات انجام شده است، توسط بازرس تهیه و ارائه می شود. گزارش های تست دستگاه ها به صورت فایل نگهداری شده و قابل دسترسی اند.
مزایای تست جرثقیل
نگهداری درست از جرثقیل برای عملکرد ایمن جرثقیل ضروری است و از عوامل مهم در کاهش هزینه تعمیر و نگهداری و همچنین باعث افزایش طول عمر تجهیزات می شود.- افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات
- دستیابی به پیروی از مقررات و روش های صنعتی
- افزایش بهره وری
- کاهش تصادفات، جراحات و مرگ
- کاهش خطر ریسک
- افزایش خط پایین در پروژه
- کمک در کاهش EMR و حق بیمه
بازرسی جرثقیل های سقفی و دروازه ای
برای جرثقیل های سقفی و جرثقیل دروازه ای سه نوع شرایط کاری تعریف شده است که در زیر بررسی می شود.شرایط کار عادی:
شرایطی که درآن جرثقیل برای بارهای کمتراز ۸۵ درصد ظرفیت مجاز (SWL) آن استفاده می شود ( حداکثر۱۰ بار باربرداری و از یک ساعت بیشتر نشود)شرایط کار سنگین:
در این شرایط از جرثقیل برای بار برداری هایی استفاده می شود که بین ۸۵ تا ۱۰۰ درصد ظرفیت مجاز (SWL) آن است. در این صورت می توان طبق دستور العمل جرثقیل بیش از ده بار در یک ساعت بارجابجا کرد. بیشتر بدانید:استاندارد جرثقیل سقفیشرایط کار بسیار سنگین:
شرایطی است که شامل شرایط باربرداری عادی یا سنگین و توأم با وضعیت عملیاتی و محیطی غیرعادی است. مانند درجه حرارت بالا(کار در نزدیکی کوره های ذوب فلز) و اتمسفر های خورنده (محیط های اسیدی و… ) سه نوع طبقه بندی کلی و عمومی برای بازرسی جرثقیل هایی که در سرویس های معمولی به کار می روند تعیین شده است. در این قسمت این سه نوع طبقه بندی تحت عناوین بازرسی اولیه، مداوم و دوره ای به صورت زیر تعریف میشوند:۱– بازرسی جرثقیل اولیه (روزانه)
پیش از اولین استفاده، در مورد کلیه جرثقیل های جدید، نو برپا شده، اصلاح شده و یا تعمیر شده، این بازرسی جرثقیل توسط راننده ی جرثقیل یا سایر اشخاص تعیین شده به صورت چشمی از موارد زیر به عمل می آید:- بازرسی جرثقیل از تمام مکانیزم های عمل کننده برای اطمینان از عملکرد و تنظیمات صحیح
- بازرسی جرثقیل جهت نشت هوا و روغن از لوله، مخازن، شیرها و پمپ ها و سایر سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک
- بازرسی جرثقیل از قلاب ها از لحاظ تغییر شکل، ترک خوردگی و یا بیش از ۱۵ درصد بازشدگی دهانه ی قلاب و انحراف بیش از ۱۰ درجه
- بازرسی جرثقیل از ضامن قلاب (شیطانک)
- بازرسی جرثقیل از سیم بکسل بالابر از لحاظ فرسودگی، پیچش، سایش، کشش، خوردگی، شکستگی
- بازرسی جرثقیل از زنجیرهای بالابر به همراه اتصالات انتهایی از لحاظ فرسودگی، پیچش، کشیدگی، سایش و…
- بازرسی جرثقیل از قفل کن الکتریکی بالابر
۲– بازرسی جرثقیل مداوم:
بازرسی جرثقیل به شکل چشمی توسط اپراتور جرثقیل و یا سایر افراد تعیین شده انجام می شود و نیازی به ثبت نتایج وجود ندارد. فواصل زمانی انجام آن عبارتند از:- سرویس عادی (ماهیانه)
- سرویس سنگین (هفتگی تا ماهیانه)
- سرویس بسیار سنگین (روزانه تا هفتگی)
این نوع بازرسی جرثقیل موارد زیر را در بر میگیرد:
- بازرسی جرثقیل از سیستم ترمز از لحاظ صحت عملکرد
- بازرسی جرثقیل از وضعیت پیچش زنجیر یا سیم بکسل از لحاظ تطابق با توصیه های سازنده
- بازرسی جرثقیل از مکانیزم های عمل کننده از لحاظ صحت عملکرد و تنظیمات مناسب و فرسودگی بیش از حد
۳– بازرسی دوره ای – بازرسی جرثقیل :
بازرسی جرثقیل به صورت چشمی توسط شخص صلاحیت دار که در فواصل زمانی زیر انجام می شود.- سرویس عادی – سالیانه
- سرویس سنگین – شش ماهه تا سالیانه
- سرویس فوق سنگین – (ماهیانه تا سه ماه یکبار)
بازرسی دوره ای از جرثقیل سقفی
در این بازرسی جرثقیل موارد ذیل توسط بازرس به دقت بررسی می شود:- بازرسی جرثقیل جهت تغییر شکل، خوردگی و ترک خوردگی قطعات
- بازرسی جرثقیل جهت شل شدن پین، پیچ، پرچ ها و یا فقدان آنها
- بازرسی جرثقیل از اجزای مشکوک و تقلبی ( غیر اصلی)
- بازرسی جرثقیل جهت فرسودگی و ترک خوردگی درام ها و قرقره ها
- بازرسی جرثقیل جهت فرسودگی و ترک خوردگی و معیوب بودن پین ها، بلبرینگ ها، شفت ها، چرخ دنده ها، غلتک ها، تجهیزات قفل کننده، گیره ها و ضربه گیرها
- بازرسی جرثقیل جهت فرسودگی وسایش بیش از حد قطعات سیم ترمز، لنت ترمز، گیره ها و ضامن ها
- بازرسی جرثقیل از خطاها ی قابل توجه در نشانگرهای بار، بادسنج و سایر نشانگرها
- نقص در واحدهای تولید انرژی از قبیل دیزلی، بنزینی و برقی
- بازرسی جرثقیل جهت کشیدگی بیش از حد در زنجیرها و فرسودگی بیش از حد دندانه های چرخ زنجیرها
- هرگونه خرابی در کنترل کننده ها، کلیدهای اصلی قطع جریان، کنتاکتورها، قطع کننده های الکتریکی، کلیدهای فشاری و سایر تجهیزات الکتریکی
- بازرسی جرثقیل جهت قلاب ها از لحاظ تغییر شکل، ترک خوردگی و یا بیش از ۱۵ درصد بازشدگی دهانه ی قلاب و انحراف بیش از ۱۰ درجه.
- آزمون های غیر مخرب NDT روی قلاب از لحاظ نقاط جوشکاری، بلبرینگ ها و …
- آزمون وضعیت تجهیزات محدود کننده ی حرکت از لحاظ درستی
- علایم هشدار دهنده ی ایمنی
موارد ایمنی جرثقیل های سقفی:
– اپراتور جرثقیل مسئولیت مستقیم ایمنی عملیات را بر عهده دارد. – اپراتور باید هنگام حرکت جرثقیل از آژیر هشداردهنده، بوق و… برای هشدار پرسنل محوطه عملیات استفاده نماید. – هنگام پایان کار تمام کلید و سوئیچ ها را در وضعیت خاموش قرار دهید. – مقدار تناژ مجاز دستگاه بصورت درشت و خوانا روی پل دستگاه نوشته شود. – موانع و ضربه گیرهای انتهای پل مقاومت کافی در برابر ضربات احتمالی داشته باشند. – ضربه گیرها باید روزانه قبل از شروع شیفت کاری بازرسی شوند. – گردگیرهای ریل (Rail Sweep) برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار باید در مسیر و جلوی چرخه نصب شود. – قلاب به ضامن ایمنی ( Safety Latch) مجهز باشند. – زمانیکه قلاب در پایین ترین وضعیت ممکن قرار دارد حداقل ۲ دور کامل سیم بکسل روی درام باقی مانده باشد. – قلاب به راحتی و آزادانه بچرخد – برای کنترل بار و جلوگیری از نوسان آن، از طناب مهار (Tag line) در انتهای بار استفاده شود. – کلیه کنترل کننده ها و قطع کن های الکتریکی و کنتاکتورها توسط بازرس برق بطور منظم بازرسی شوند. – حداقل فاصله بین جرثقیل و نفراتی که در مجاورت آن مشغول کارند باید ۶ متر باشد. – حداقل ولتاژ صفحه کلید آویزان ( Pendant) نباید از ۱۲۵ ولت متناوب یا ۲۵۰ ولت مستقیم بیشتر باشد.تمایز خدمات بازرسی شرکت زینان
- فعالیت تخصصی در حوزه بازرسی فنی
تست جرثقیل سقفی در شرکت زینان
0/5
(0 نظر)
یک پاسخ
مقاله تست جرثقیل مفید بود.