شماره تماس

۰۲۱-۸۸۱۷۷۶۵۰-۸۸۵۱۱۹۶۹

پست الکترونیک

info[at]zinan.ir

info@zinan.ir

جرثقیل دروازه ای 25 تن

جرثقیل دروازه ای 25 تن
خلاصه مطلب

جرثقیل دروازه ای 25 تن به جرثقیلی اطلاق می‌شود که توانایی بلند کردن و جابجایی بارهایی با وزن حداکثر ۲۵ تن را دارد. این نوع جرثقیل معمولاً در محیط‌های صنعتی، بنادر، کارخانه‌های ساخت کشتی و پروژه‌های ساختمانی بزرگ استفاده می‌شود.

جرثقیل‌های دروازه‌ای به دلیل ساختار مستحکم و پایداری که دارند، قادر به حمل بارهای سنگین به صورت ایمن و کارآمد هستند.

ویژگی‌های اصلی جرثقیل دروازه‌ای ۲۵ تن:

  1. ظرفیت باربرداری: توانایی بلند کردن بارهایی تا ۲۵ تن.
  2. ساختار مستحکم: دارای پایه‌های قوی و سازه‌ای محکم که امکان جابجایی بارهای سنگین را فراهم می‌کند.
  3. حرکت روی ریل: معمولاً روی ریل حرکت می‌کند که باعث افزایش دقت و کنترل در جابجایی بارها می‌شود.
  4. قابلیت مانور: امکان حرکت در جهت‌های مختلف و جابجایی بار در فضای وسیع.
  5. سیستم‌های ایمنی: مجهز به سیستم‌های ایمنی پیشرفته مانند ترمزهای قوی، سیستم‌های هشدار و کنترل بار.

بیشتر بدانید: ترمز مغناطیسی

کاربردهای جرثقیل دروازه‌ای ۲۵ تن:

  • بنادر: برای بارگیری و تخلیه کالا از کشتی‌ها.
  • کارخانه‌های ساخت کشتی: برای جابجایی قطعات سنگین کشتی.
  • پروژه‌های ساختمانی: برای بلند کردن و نصب قطعات بزرگ سازه‌ای.
  • صنایع سنگین: برای جابجایی ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین.

نکات ایمنی:

  • قبل از استفاده از جرثقیل، باید از سالم بودن تمامی قطعات و سیستم‌های آن اطمینان حاصل کرد.
  • اپراتور جرثقیل باید آموزش‌دیده و مجرب باشد.
  • بار باید به درستی به قلاب جرثقیل متصل شود تا از سقوط آن جلوگیری شود.
  • از حرکت دادن بارهای سنگین در شرایط آب و هوایی نامساعد خودداری شود.

جرثقیل‌های دروازه‌ای ۲۵ تن به دلیل قدرت و کارایی بالا، یکی از ابزارهای ضروری در صنایع سنگین محسوب می‌شوند.

بیشتر بدانید: ریموت کنترل جرثقیل 

طراحی جرثقیل دروازه ای

طراحی جرثقیل دروازه‌ای (Gantry Crane) یک فرآیند مهندسی دقیق و پیچیده است که نیاز به در نظر گرفتن عوامل متعددی مانند ظرفیت باربرداری، ابعاد، مواد مورد استفاده، شرایط محیطی و الزامات ایمنی دارد. در ادامه به مراحل و نکات کلیدی در طراحی جرثقیل دروازه‌ای پرداخته می‌شود:

۱. تعیین مشخصات فنی و نیازهای پروژه

  • ظرفیت باربرداری: تعیین حداکثر وزن باری که جرثقیل باید جابجا کند (مثلاً ۲۵ تن).
  • دهانه (Span): فاصله بین دو پایه جرثقیل که باید متناسب با محیط کار باشد.
  • ارتفاع بلند کردن بار: تعیین ارتفاع مورد نیاز برای بلند کردن بار.
  • سرعت حرکت: سرعت حرکت جرثقیل و trolley (واگن باربر) باید متناسب با نیازهای عملیاتی باشد.
  • نوع ریل یا سطح حرکت: تعیین اینکه جرثقیل روی ریل، زمین صاف یا چرخ‌های لاستیکی حرکت کند.

۲. انتخاب نوع جرثقیل دروازه‌ای

  • جرثقیل دروازه‌ای ثابت: برای کاربردهای خاص در یک مکان ثابت.
  • جرثقیل دروازه‌ای متحرک: قابلیت حرکت در محیط‌های بزرگ مانند بنادر یا انبارها.
  • جرثقیل دروازه‌ای نیمه‌پورتال: یک طرف آن روی ریل و طرف دیگر روی زمین حرکت می‌کند.
  • جرثقیل دروازه‌ای تمام پورتال: هر دو طرف آن روی ریل حرکت می‌کنند.

۳. محاسبات سازه‌ای

  • تحلیل بارها: محاسبه بارهای استاتیک و دینامیک شامل وزن جرثقیل، بار مفید، نیروهای باد و نیروهای ناشی از حرکت.
  • انتخاب مواد: استفاده از فولاد با کیفیت بالا (مانند فولاد ST37 یا ST52) برای ساخت سازه اصلی.
  • طراحی تیر اصلی (Girder): طراحی تیر اصلی به گونه‌ای که بتواند بارها را تحمل کند و دچار خمش یا تغییر شکل نشود.
  • پایه‌ها (Legs): طراحی پایه‌ها برای تحمل وزن جرثقیل و بار آن.

بهتر است بدانید: جرثقیل سقفی

۴. سیستم‌های حرکتی

  • سیستم حرکت جرثقیل: استفاده از موتورها و چرخ‌های مناسب برای حرکت جرثقیل روی ریل یا زمین.
  • سیستم حرکت trolley: طراحی مکانیزم حرکت trolley روی تیر اصلی.
  • سیستم بالابری (Hoisting): انتخاب وینچ، سیم بکسل و قلاب مناسب برای بلند کردن بار.

۵. سیستم‌های کنترل و ایمنی

  • سیستم کنترل: استفاده از سیستم‌های کنترل دستی یا اتوماتیک (مانند ریموت کنترل یا cabin).
  • سیستم‌های ایمنی: نصب سنسورهای اضافه‌بار، ترمزهای اضطراری، سیستم‌های هشدار و محدودکننده‌های حرکت.
  • نورپردازی و علائم هشدار: برای افزایش ایمنی در محیط‌های کاری شلوغ یا کم‌نور.

۶. تحلیل‌های مهندسی

  • تحلیل تنش (Stress Analysis): بررسی تنش‌های وارده بر سازه با استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی مانند ANSYS یا SolidWorks.
  • تحلیل دینامیکی: بررسی رفتار جرثقیل تحت بارهای دینامیکی و ارتعاشات.
  • تحلیل پایداری: اطمینان از پایداری جرثقیل در برابر واژگونی.

۷. ساخت و مونتاژ

  • ساخت قطعات: برش، جوشکاری و ماشین‌کاری قطعات با دقت بالا.
  • مونتاژ: مونتاژ قطعات در محل نصب و اطمینان از هم‌ترازی و تعادل سازه.
  • آزمون‌های بار: تست جرثقیل با بارهای کمتر و بیشتر از ظرفیت اسمی برای اطمینان از عملکرد ایمن.

۸. رعایت استانداردها

  • استانداردهای بین‌المللی: رعایت استانداردهایی مانند ISO, DIN, FEM و OSHA.
  • استانداردهای ملی: رعایت استانداردهای کشور محل نصب جرثقیل.

۹. نگهداری و بازرسی

  • برنامه‌ریزی نگهداری: تعیین برنامه‌های منظم برای بازرسی و نگهداری جرثقیل.
  • بازرسی دوره‌ای: بررسی سلامت سیم بکسل، قلاب، موتورها و سایر قطعات.

۱۰. نرم‌افزارهای طراحی

  • نرم‌افزارهای CAD: مانند AutoCAD، SolidWorks یا CATIA برای طراحی سه‌بعدی.
  • نرم‌افزارهای تحلیل سازه: مانند ANSYS، SAP2000 یا STAAD.Pro برای تحلیل تنش و دینامیک.

نتیجه‌گیری

طراحی جرثقیل دروازه‌ای نیازمند دانش فنی عمیق، تجربه و رعایت دقیق استانداردهای ایمنی است. با توجه به کاربرد گسترده این جرثقیل‌ها در صنایع مختلف، طراحی بهینه و ایمن آن‌ها نقش کلیدی در افزایش بهره‌وری و کاهش خطرات ایفا می‌کند.

بهتر است بدانید: زاویه عبور سیم بکسل در سیستم‌های بالابر

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *