شماره تماس

۰۲۱-۸۸۱۷۷۶۵۰-۸۸۵۱۱۹۶۹

پست الکترونیک

info[at]zinan.ir

info@zinan.ir

اتاق کنترل جرثقیل

جرثقیل متحرک

اتاق کنترل جرثقیل برای بعضی از جرثقیل ها استفاده می شود. این اتاق‌ها برای مکان‌های خطرناک ویا در هنگام استفاده از جرثقیل‌های غول‌پیکر ایجاد می‌شوند تا اپراتور به‌صورت کاملاً مسلط و بدون خطر از داخل این اتاق‌ها امور کنترل جرثقیل را انجام دهد.

به طور کلی جرثقیل ابزاری مکانیکی، جهت بلند کردن و جابه‌جایی بارهای سنگین است که پس از انقلاب صنعتی جایگزین نیروی انسانی و حیوان‌ها شد. جرثقیل های کنونی از نیروی الکتریسیته برای انجام وظایف خود بهره می‌برند. اگرچه آثار کهن ترین نمونه‌های موجود چیزی شبیه به جرثقیل را می توان ۴۰۰۰ سال پیش در تمدن مصر باستان یافت که از چوب ساخته شده و برای جابه‌جایی سنگ‌های عظیم به کار گرفته می‌شدند اما امروزه جرثقیل به وسیله‌ای گفته می‌شود که با استفاده از نیروی الکتریکی، با هدایت انسان یا بدون آن، فعالیت بار‌برداری و جابه‌جایی بار را به صورت معلق در هوا به وسیله‌ی قلاب یا دیگر تجهیزات متشابه انجام دهد.

اتاق کنترل جرثقیل

بیشتر بدانید: جرثقیل سنگین

اتاق کنترل جرثقیل

اتاق کنترل جرثقیل باید طوری طراحی و ساخته شود که اپراتور از بالا به‌صورت کامل و از کلیه زوایا به جرثقیل مسلط باشد و جرثقیل را تحت کنترل داشته باشد. معمولاً اتاق کنترل در مکان ارتفاع بالاتر از جرثقیل نصب می‌شود. و از طریق کابل به تابلو اصلی متصل است. در برخی موارد استفاده از ریموت جایگزین بهتری از اتاق کنترل است. ریموت تا حدود 20 متر را به‌خوبی پوشش می‌دهد. البته استفاده از ریموت خطرناک‌تر از اتاق کنترل است اما همان‌طور که گفته شد در برخی موارد بهتر از اتاق کنترل است.
این اتاق که در جرثقیل های بزرگ و سنگین امروزی بسیار پر اهمیت است برای کنترل و هدایت بوم یا تلسکوپ جرثقیل و قلاب جرثقیل کاربرد دارد. در جرثقیل های کوچک و سبک متحرک اتاقی مجزا برای هدایت بوم و تلسکوپ و سایر کنترل ها وجود ندارد اما در جرثقیل های متحرک سنگین و بزرگ امروزی اتاقی به نام اتاق فرمان وجود دارد که جرثقیل توسط آن کنترل شده و بار را بلند کرده و بر روی مکان مورد نظر قرار می دهد به هدایت کننده یا به اصطلاح شخصی که در این اتاق می نشیند و هدایت را بر عهده می گیرد اپراتور جرثقیل گفته می شود.

اتاق کنترل جرثقیل

وظایف اتاق کنترل جرثقیل (متحرک)

وظایف اصلی اتاق کنترل جرثقیل از قبیل حرکت به طرفین بوم جرثقیل (بالا و پایین آوردن و چپ و راست بردن بوم)، کنترل ویج و قلاب جرثقیل و به طور کلی هدایت باری که توسط جرثقیل بلند شده و در مکانی قرار خواهد گرفت است. این کنترل ها بسیار حساس هستند و شخصی که هدایت آنها را بر عهده می گیرد باید آموزش هایی دیده و گواهینامه ای جهت این کار دریافت کند این شخص که اپراتور جرثقیل نامیده می شود وظیفه حفظ جان کارکنان، مصالح و کالاها و تجهیزات زیادی را بر عهده دارد و از آنجا که امروزه با جرثقیل های سنگین و بزرگ زیادی سر و کار داریم با کوچکترین اشتباه میتواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد. رعایت نکات و دریافت گواهینامه های مربوطه همراه با استفاده از تجهیزات ایمن و به روز و اپراتورهای آموزش دیده و زبده خطرات این کار را کم می کند و ایمنی بیشتری به ارمغان می آورد.

اتاق کنترل فرمان

بهتر بدانید: اجزای تشکیل دهنده جرثقیل سقفی

اتاق کنترل در چه نوعی از جرثقیل ها وجود دارد؟

اتاق کنترل جرثقیل در جرثقیل های متحرک ماشینی از ۷ تن گرفته تا تناژهای بسیار بالا وجود دارد در جرثقیل های لقمه گیر یا کارگاهی نیز یک کابین وجود دارد که هم هدایت بوم جرثقیل و کنترل های جرثقیل و هم هدایت رانندگی و جابه جایی خود جرثقیل توسط آن صورت می پذیرد همچنین جرثقیل های تاورکرین نیز اتاقی جهت کنترل جرثقیل دارند که اپراتور آن از بالاترین مکان، پروژه را دنبال کرده و بار را هدایت می کند و با توجه به اینکه دسترسی نزدیکی به افراد پروژه ندارد این اپراتور از ارتباطات رادیویی برای برقراری ارتباط و هدایت صحیح بار استفاده می کند.

اتاق کنترل جرثقیل پل

اتاق کنترل جرثقیل سقفی تا حدی نچلی است که جرثقیل را هدایت می کند، به کابین نیز معروف است. دستگاه های کنترل مکانیسم انتقال بزرگ و کوچک ماشین، دستگاه های کنترل مکانیسم بالابر و دستگاه های محافظ جرثقیل در اتاق کنترل وجود دارد. اتاق کنترل معمولاً در یک انتهای تیر اصلی ثابت است و تعداد معدودی نیز در زیر چرخ دستی نصب می شوند تا با چرخ دستی حرکت کنند. در بالای اتاق کنترل، دریچه ای قرار دارد که پرسنل نگهدارنده برای دسترسی به ماشین آلات و تجهیزات برقی اتومبیل های بزرگ و کوچک به سمت پیاده رو می روند.
فرم حرکت جرثقیل پل
(1) جرثقیل سربار توسط موتور سبد رانده می شود تا به صورت طولی به جلو و عقب در امتداد دو طرف کف کارخانه حرکت کند.
(2) چرخ دستی و مکانیزم بالابر بر روی پرتوی اصلی سبد چرخ دستی توسط موتور واگن برقی رانده می شود تا به صورت سمت چپ و راست در امتداد راه آهن پرتو اصلی پل حرکت کند.
(3) موتور بالابر (قلاب اصلی ، قلاب کمکی) شیء سنگین را هدایت می کند تا حرکت بالابر عمودی را انجام دهد.

 

بیشتر بدانید: جرثقیل آویزجرثقیل سقفی با کابین

کلام آخر

ما تلاش می کنیم تا برای ایمنی بیشتر برای کار با جرثقیل به بهترین شکل ممکن عمل کنیم تا کمترین خسارات جانی و مالی هنگام کار با جرثقیل به بار آید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب اخیر

اشتراک در شبکه های اجتماعی:

عضویت در خبرنامه