شماره تماس

۰۲۱-۸۸۱۷۷۶۵۰-۸۸۵۱۱۹۶۹

پست الکترونیک

info[at]zinan.ir

info@zinan.ir

اطلاعات جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی

اطلاعات جرثقیل سقفی را در سایت زینان به بررسی آن می پردازیم.

جرثقیل های سقفی در لیست جرثقیل های بسیار کاربردی در صنایع مختلف قرار دارند، جرثقیل های سقفی به گونه ای هستند که در زیر سقف قرار می گیرند، و دارای امکان حرکت به سه جهت عمودی، افقی و طولی را دارا هستند و دارای شش جهت حرکتی هستند. از آنجایی که این مدل جرثقیل محدودیت حرکتی ندارد، در اکثر مکان و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

جرثقیل های سقفی در دو مدل مختلف به فروش می رسند، مدل اول تک پل و مدل دوم دو پل است که کاربران می توانند بر اساس نیاز خود یکی از این دو مدل را انتخاب کنند.

قدیمی ترین جرثقیل سقفی ایران

این جرثقیل هم اکنون در موزه نفت شهر مسجد سلیمان در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد. جرثقیل ها با تكامل و رشد صنعت در جهان به تدریج پیشرفت كرده و هم اكنون به عنوان بازوهای توانمند صنعت در کلیه صنایع توسط گیربکس صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

دسته بندی جرثقیل سقفی

جرثقیل های سقفی به طور عمومی در دو مدل تک پل و دو پل ساخته شده اند. در مدل تک پل مقدار باری که توسط این جرثقیل حمل می‌شود در مقایسه با مدل دوپل کمتر میباشد. علاوه بر این میشود جرثقیل‌های سقفی را از نظر رونشین و آویز بودن نیز تقسیم بندی میکنند.

جرثقیل سقفی

دیدن کنید: آشنایی با جرثقیل های سقفی

جرثقیل سقفی تک پل

جرثقیل سقفی تک پل یا مونوریل در محیط‌هایی با دهانه کمتر از ۲۵ متر و جا به جایی بار با وزنی کمتر از ۲۰ تن کاربرد خواهند داشت. این جرثقیل می تواند به آسانی نیازهای  شما را تامین کند. مضاف بر این با ساخت سازه با استاندارد و کاهش وزن مرده می‌توانیم هزینه‌ها را به مقدار زیادی توجهی کاهش داد. این کار بر فشار وارد شده  روی ریل‌ها قرار گرفته در سالن نیز تاثیر دارد  مضاف بر این هزینه تعمیر نگهداری جرثقیل سقفی در مدل تک پل نسبت به مدل دوپل کمتر می   باشد.

مشخصات جرثقیل سقفی تک پل (Single Girder Crane)

مهم‌ترین ویژگی جرثقیل تک پل را می‌توان در قابلیت حمل و نقل تجهیزات با وزن کمتر از ۵ تن دانست. به عبارتی در صورتی که تجهیزات مورد نظر شما وزنی بیشتر از این حدود را دارد، بهتر است که به سراغ مدل‌های دیگر نظیر جرثقیل دو پل بروید. در ضمن این محصول در مکان‌هایی قابل نصب است که دهانه آن کمتر از ۱۵ متر داشته باشد. از دیگر ویژگی‌های این محصول به موارد زیر باید اشاره داشت:

  • جرثقیل سقفی تک پل به دلیل استفاده از یک قلاب و ریل‌های حرکتی موازی، سبک‌تر از جرثقیل‌های دو پل و مدل‌های پیچیده‌تر است. این مزیت، نصب آن را در سوله‌ها و انبارها کوچک تسهیل می‌کند.
  • جرثقیل تک پل ارتفاع کم‌تری نسبت به جرثقیل‌های دو پل دارد و برای محیط‌های با ارتفاع محدود مناسب است.
  • جرثقیل‌ تک پل معمولاً در کارگاه‌ها و کارخانه‌های کوچک تا متوسط به کار می‌روند و برای جابجایی و حمل بارها در این نوع محیط‌ها کارایی دارد.
  • جرثقیل تک پل قابلیت نصب و مونتاژ روی راهبرهای طولی را دارد و به این شکل هم قابلیت حرکت عمودی و هم حرکت طولی را فراهم می‌کند.
  • به دلیل سادگی ساختار، نصب و راه‌اندازی جرثقیل تک پل نسبت به دیگر انواع جرثقیل‌ها آسان‌تر است.
  • ساده بودن ساخت و راه‌اندازی، هزینه نصب این محصول را کاهش می‌دهد و می‌توان گفت که ‌این جرثقیل جزو ارزان‌ترین انواع جرثقیل مناسب برای سقف به شمار می‌آید.

جرثقیل سقفی تک پل

همچنین بخوانید: جرثقیل سقفی دو پل آویز

جرثقیل سقفی دوپل

بهترین راه برای حمل بار در محیط صنعتی و کارخانه و سوله ها به کار بردن  جرثقیل سقفی دوپل می باشد. این جرثقیل میتواند در تفاوت با جرثقیل های تک پل بار با وزن های بیشتری را در ارتفاع بیشتری جابه‌جا و حمل بکند. در جاهایی که دهانه آن بیشتر از ۲۵ متر میباشد و فضای طولی و عرضی آن برای جا به جایی بار بیشتر می باشد، استفاده از جرثقیل های سقفی جفت پل  گزینه مناسب تری می باشد. این جرثقیل‌ اجسام را در سمت های سه محور X، Y و Z جا به جا خواهند کرد.

مشخصات جرثقیل سقفی دو پل (Double Girder Crane)

برخلاف جرثقیل سقفی تک پل که برای استفاده در مکان‌های نسبتاً کوچک و متوسط طراحی شده است؛ جرثقیل دو پل سقفی در انواع مختلف و برای ظرفیت حمل و نقل بارهای متفاوت طراحی و ساخته می‌شود. این محصول توانایی حمل هر محصول یا تجهیزاتی با وزن بیش از ۵ تن را دارد. در ضمن برای نصب و استفاده از این محصول مکان مورد نظر باید دهانه‌ای بیش از ۱۵ متر داشته باشد. از دیگر مشخصات این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • جرثقیل‌های دو پل معمولاً برای حمل بارهای سنگین و بزرگ بیش از ۵ تن طراحی می‌شوند. ظرفیت حمل بار آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد و بهتر است در زمان سفارش ساخت، با طراحان و سازندگان شرکت زینان، در زمینه نیازهای خود صحبت کنید تا هم در هزینه‌های ساخت صرفه‌جویی شود و هم جرثقیل توانایی پاسخگویی به نیاز کسب و کار شما را داشته باشد.
  • ارتفاعی که جرثقیل می‌تواند بارها را به آن ارتفاع برده و آویزان کند نیز بسته به نوع ساخت متفاوت است. اما به طور کلی این محصول در صنایع و انبارهایی که ارتفاع زیادی دارند قابل استفاده است.
  • سرعت حرکت جرثقیل سقفی در حالت‌های مختلف از جمله حرکت به جلو، عقب، بالا و پایین، بالا است. البته این فاکتور بسته به وزن محصول جابجا شده ممکن است متفاوت باشد.
  • جرثقیل‌های دو پل معمولاً دارای سیستم‌های کنترل پیشرفته‌ای هستند که می‌توانند با کنترل از راه دور یا از محل کابین راننده کار می‌کنند.
  • قلاب و تجهیزاتی که به جرثقیل متصل می‌شوند بر اساس نوع بار و کاربردهای خاص مشخص می‌شود.
  • جرثقیل‌های سنگین دو پل معمولاً امکانات ایمنی مثل سیستم‌های ایمنی در صورت برخورد با موانع یا سیستم‌های هشدار دهنده در مواقع اضطراری دارند.
  • محدوده‌ای که جرثقیل دو پل می‌تواند در آن کار کند نسبتاً به مدل‌های تک پل کمتر است.

جرثقیل سقفی دو پل

در ادامه بخوانید: جرثقیل دروازه ای تک پل

سقفی آویز

این نوع جرثقیل در مواردی که قادر به نصب ستون‌ها و تیرهای حمال نباشیم، در محوطه سالن‌ها کاربرد دارد. در جرثقیل سقفی آویز، این قابلیت وجود دارد که بالابر را در هر مسیری جابجا کند. این نوع جرثقیل بیشتر در صنعت منو ریل کاربرد دارد. دو نوع جرثقیل آویز با نام های آویز مستقیم و منحنی وجود دارد.

ظرفیت این جرثقیل 5 الی 10 تن و دهانه آن 4 الی 10 متر می‌باشد. ارتفاع بالابری 4 متر الی 16 متر و نوع بالابر، برقی بکسلی یا برقی زنجیری است.

مشخصات جرثقیل آویز

جرثقیل سقفی آویز یک ابزار قدرتمند برای حمل و جابجایی بارهای سنگین و وسیع در محیط‌های صنعتی شناخته می‌شود. این نوع جرثقیل برای حمل بارهای سنگین تا وزن ۵ تن، طراح شده است و با سیستم‌های کنترل پیشرفته عمل می‌کنند که به اپراتور امکان کنترل دقیق حرکات جرثقیل و بار را می‌دهد، این امر می‌تواند در جابجایی دقیق بارها و جلوگیری از خطرات کمک کند.

جرثقیل‌های سقفی آویز با سرعت مناسبی حرکت کرده و بارها را به سرعت مورد نیاز انتقال می‌دهند. با نصب بر روی سقف، در استفاده از فضا در کارگاه‌ها و صنایع نیز صرفه‌جویی می‌شود که این امر می‌تواند به بهره‌وری بیشتر از فضای کارگاه کمک کند. این جرثقیل‌ها قابلیت حرکت در ابعاد مختلف را دارند و می‌توانند بارها را به راحتی از نقاط مختلف برداشته و جابجا کنند.

تفاوت جرثقیل تک پل و دو پل 

جرثقیل سقفی تک پل نسبت به دو پل کوچک‌تر است. جرثقیل تک پل وزن پایین‌تری نسبت به دو پل دارد.

تک پل به دلیل کوچک بودن برای محیط‌هایی با ابعاد کوچک مناسب هستند. مدت زمان جا به جایی یا جرثقیل تک پل نسبت به دو پل بیشتر است.

جرثقیل دو پل برای مراکز فروشگاهی و محیط‌های بزرگ استفاده می‌شود. برای جا به جایی اجسام سنگین و طول بزرگ جرثقیل دو پل گزینه مناسبی است.

از جرثقیل دو پل برای طبقات بالایی ساختمان‌ها و مراکز فروشگاهی استفاده می‌شود.

نصب و راه اندازی جرثقیل تک پل نسبت به دو پل راحت‌تر است. جداسازی جرثقیل دو پل نسبت به تک پل پیچیده‌تر و زمان‌برتر است.

ثبات، ظرفیت و سرعت دو جرثقیل تک پل و دو پل برابر نخواهد بود.

جرثقیل تک پل را از دو طریق می‌توان کنترل کرد. هم از طریق دکمه‌های کنترل و هم از طریق کنترل از راه دور.

اما جرثقیل دو پل حتما باید توسط اپراتور کنترل شوند. هزینه جرثقیل دو پل از جرثقیل تک پل بیشتر است.

جرثقیل سقفی دو پل

اجزای جرثقیل سقفی

با وجود اینکه انواع مختلفی از جرثقیل های سقفی برای کارکردهای متنوع و بار و مساحت های مختلف وجود دارد، برخی از اجزای جرثقیل ها مثل بالابر، ترولی، تیر، بالگردها و کنترل کننده ها و … مشترک است.

پل یا تیرک های جرثقیل

پل، تیرکی افقی که بالای محوطه تعبیه می شود، تیرک ها اجزای اصلی هستند که ترولی روی آن حرکت می کند. معمولاً از فولاد ساخته شده و می‌توان آن را متناسب با نیازهای خود سفارشی سازی کرد. جرثقیل ها می توانند تک پل یا دو پل باشند.

راهبرهای طولی

در حقیقت راهبرها، تیر پل را پشتیبانی می کنند یعنی تیرها از دو سمت به راهبرهای طولی متصل هستند. راهبرها در اندازه و اشکال مختلفی بسته به ظرفیت بار طراحی می شوند.

بالابر جرثقیل

بالابر، بار را که به یک گیره یا همان قلاب وصل شده را حمل می کند. بالابر بسته به نوع جرثقیل سقفی و منبع تغذیه ممکن است دارای موتور قدرت الکتریکی، هیدرولیک، پنوماتیک یا گرانشی باشد.

بالابرها هم به دو نوع زنجیری و سیمی ارائه می شوند. بالابرهای زنجیری برای حمل بارهایی تا وزن ۱۰ تن و بالابرهای سیمی برای حمل بارهای با وزن تا ۱۰ تن به بالا کاربردی هستند.

ترولی بالابر

ترولی در حقیقت نقشی مکمل دارد. در کنار پل ها، مهار کننده نیروی وارده از بالابر است و همچنین به اپراتور این امکان را می دهد تا بالابر را کنترل و فاصله و جهت حرکت بار را مدیریت کند. ترولی مکانیزمی مکانیکی دارد و شامل ترمز، موتور، درام و یک سری چرخ ها است.

موتور (رابطه موتور جرثقیل و ارتفاع)

اینکه چه موتوری برای جرثقیل استفاده شود و جرثقیل چه ظرفیتی برای جابجایی بار داشته باشد دقیقا به ارتفاع جرثقیل تا سطح زمین بستگی دارد (از قلاب تا زمین). تخمین ارتفاع یک اندازه گیری حیاتی محسوب می شود زیرا براساس آن می توان ظرفیت بار را محاسبه و تعیین نمود که آیا موتور جرثقیل برای جابجایی این وزن بار مناسب است یا خیر.

کنترل های جرثقیل

اپراتور با کنترل های جرثقیل سقفی، امکان مدیریت کامل بار را دارد. کنترل های پایه دارای دکمه های روشن و خاموش هستند اما کنترل های پیشرفته تر جوی استیک دارند که اپراتور به کمک این کنترل پیشرفته تر امکان جابه جایی بار به صورت حرفه ای تر و حرکات پیچیده تر را دارد.

به صورت کلی اجزای مختلف در کنار هم قرار می گیرند تا نوعی از جرثقیل سقفی را تشکیل دهند و همه این اجزا یک راه حل کلی برای جابه جایی بارهای سنگین فراهم می کنند. آگاهی از این موضوع که هر قطعه از جرثقیل چه وظیفه ای دارد باعث می شود از عملکرد جرثقیل تصور شفاف تر و درک بهتری داشته باشید. از طرفی می توانید به صورت بهتر بر اساس وزن بار و محوطه و شرایط جرثقیل مناسب تری را انتخاب کنید.

 

بیشتر بدانید: جرثقیل نیم دروازه ای تک پلاجزای جرثقیل سقفی

مزایای جرثقیل‌های سقفی

کاهش هزینه‌ها

یک جرثقیل می‌تواند به جای چند لیفتراک کار کند. علاوه بر این جابه‌جایی در ارتفاع موجب می‌شود تا حمل اجسام با کمترین محدودیت و مشکلی انجام شود.

قابلیت تنظیم

امکان تنظیم ارتفاع در این دستگاه‌ها موجب شده تا بتوان در هر سطحی از آن‌ها استفاده کرد.

کاهش خطای انسانی

از آنجایی که برای بالا بردن اجسام سنگین دیگر نیازی به نیروهای انسانی نیست، میزان خطرات و آسیب‌ها به حداقل رسیده است.

هزینه تعمیر و نگهداری پایین

این جرثقیل‌ها با توجه به اینکه برای حمل اجسام سنگین ساخته می‌شوند، نسبت به دیگر بالابرها مقاومت بالاتری داشته و هزینه تعمیر و نگهداری نسبتاً پایینی‌تری نسبت به نمونه‌های مشابه دارند.

کارآیی : کالاها و اشیا را با سرعت بیشتری در اطراف تاسیسات خود حمل می کنید

  • استفاده از جرثقیل سقفی منجر می‌شود تا خطاهای انسانی به حداقل برسد.
  • از وقت و هزینه می‌توان استفاده بهینه کرد.
  • جابه جایی بار توسط نیروی انسانی باعث آسیب رساندن به عضلات خواهد شد و حوادث را در محل کار افزایش می‌دهد. جرثقیل ساخته شده تا این مشکلات را از سر راه بر دارد.
  • در برخی از محیط‌های صنعتی می‌بایست مواد داغ یا شیمیایی را جا به جا کرد. که نیروی انسانی قادر به جا به جایی آن‌ها نیست. جرثقیل سقفی گزینه بسیار مناسبی برای جا به جایی این مواد است.

کاربردهای جرثقیل سقفی

متداول‌ترین دلایل استفاده از جرثقیل‌های سقفی شامل موارد زیر است:

  • بارگرگیری و تخلیه بار کامیون‌ها
  • جابجایی اجسام در اطراف تاسیسات به صورت بسیار کارآمدتر نسبت به لیفتراک یا حمل توسط نیروی انسانی
  • انتقال قطعات به خط مونتاژ به صورت کنترل شده
  • جابجایی کانتینرها در ایستگاه های راه اهن یا بنادر
  • وارد کردن مواد خام به داخل دستگاه ها در صنایع تولیدی

جرثقیل سقفی

بهتر بدانید: جرثقیل سقفی تک پل آویز

 موارد ایمنی لازم در هنگام استفاده

  • جا به جایی های بار نباید از روی سر نفرات باشد.
  • فاصله مجاز بین دو جرثقیل که روی یک ریل رفت و آمد می کنند، برای جلوگیری از برخورد در نظر گرفته شود.
  • مقدار تناژ مجاز دستگاه ( SWL ) به صورت درشت و خوانا بر روی پل دستگاه نوشته شود.
  • تمام راهروها و مسیرهای رفت و آمد جرثقیل باید فاقد هرگونه مانعی برای تردد باشد.
  • برای جلوگیری از ایجاد بی نظمی و دسترسی آسان، تمام ابزارهای دستی، فیوزها، کلیدهای برقی، ظرف روغن و … باید در جعبه ابزار قرار داده شوند و از پراکنده بودن آنها در اتاق راننده جلوگیری شود.
  • راننده جرثقیل باید در حین کار توجه کامل به عملیات داشته باشد و از مواردی که تمرکز وی را منحرف می کند دوری نماید.
  • در صورت بروز شرایط نا ایمن و موارد خطرناک، راننده باید کار را متوقف نمایند.
  • راننده باید هنگام حرکت جرثقیل از آژیر هشدار دهنده، بوق، بلندگو و … برای هشدار به پرسنل محوطه عملیات استفاده کند.
  • اگر کلید وضعیت اضطراری را هنگام عملیات باربرداری فعال کرده اید، تا حصول شرایط ایمن آن را غیرفعال نکنید.
  • هنگام پایان کار تمام کلید و سوئیچ ها را در وضعیت خاموش قرار دهید و در صورت نیاز به تعمیرات و تنظیمات به ناظر مربوطه گزارش دهید.
  • در صورت استفاده از جرثقیل مگنت دار (آهن ربا) حتما مگنت آن روزانه بازرسی شود و هنگام حمل بارهای خطرناک مانند مواد مذاب و بارهایی که بوسیله جرثقیل مگنت دار حمل می شود علائم مخصوص داده شود که کارگران خود را به محل امن برسانند و تا رسیدن کارگران به محل امن، حرکت بالابر باید متوقف شود.

برای خرید و سفارش جرثقیل سقفی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

تا به اینجا بررسی نمودیم که جرثقیل سقفی چیست. اما اگر می‌خواهید این جرثقیل را خریداری کنید حتما باید به این نکات توجه نمایید.

قبل از خرید باید بدانید که نیاز شما چیست و چه جرثقیلی می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. ارتفاع، ظرفیت باربری، شرایط محیطی، محدودیت حرکت عرضی و میزان باربری در طول روز از مهمترین نکاتی هستند که قبل از خرید باید به آن‌ها توجه کنید.

از دیگر نکات مورد توجه نوع اجسامی است که می‌خواهید جابه‌جا کنید. ممکن است تجهیزات آسیب پذیر باشد یا فقط قصد جابه‌جایی و تخلیه بارهای کم خطر را دارید.

قرار است بار چه مسافتی جا به جا شود.

جرثقیل سقفی

سوالات متداول:

جرثقیل سقفی چیست؟

جرثقیل سقفی یکی از ماشین آلات مورد استفاده در کارخانجات و کارگاه های صنعتی هست که برای بلند کردن و جا به جایی اجسام با ظرفیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع جرثقیل سقفی چیست؟

جرثقیل های سقفی به سه دسته اصلی جرثقیل سقفی دو پل، جرثقیل سقفی تک پل و جرثقیل سقفی آویز تقسیم میشود که بر اساس ظرفیت و مشخصات ابعاد سالن و نیاز کاربر طراحی و ساخته میشود.

جرثقیل سقفی دو پل چیست؟

جرثقیل‌ سقفی جفت پل بهترین راه حل برای بلند کردن و جابجایی اجسام در سالن‌ هایی است که دهانه و ظرفیت بیشتری مورد نیاز می‌باشد و با این نوع جرثقیل‌ ها از ارتفاع بیشتری می‌ توانید استفاده کنید

جرثقیل سقفی تک پل چیست؟

جرثقیل‌ سقفی تک پل خواسته‌ های شما را با بالاترین کیفیت تأمین می‌کند و همچنین با ساخت سازه مطابق استاندارد و با وزن مرده کم تهزینه‌ های اضافی شما را کاهش می‌ دهد.این امر باعث می‌ شود فشار وارد بر ریل‌ های سالن کمتر شود و هزینه کمتری جهت طراحی ساختمان سوله در نظر گرفته شود و از لحاظ ابعاد هندسی و پارامترهای مهندسی بهترین طراحی را شامل می‌ شود.

سخن آخر 

جرثقیل سقفی را می‌توان به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین و البته کارآمدترین اختراعات بشر دانست که می‌تواند فرایند حمل و نقل اجسام در داخل سالن‌های بزرگ انبارها، سوله‌ها، اسکله‌ها و… را تسهیل کند. با این حال بخش قابل توجهی از افراد با نحوه عملکرد جرثقیل سقفی یا اجزای جرثقیل‌های سقفی آشنایی ندارند. همین عامل باعث می‌شود تا در فرایند خرید یا استفاده از آن‌ها دچار مشکل شوند.

ما در این مقاله سعی کردیم تا بخش کوچکی از این عدم آگاهی را برطرف کنیم. البته باید  خاطرنشان کنیم که تنوع اجزا و مدل‌های جرثقیل سقفی می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد. به همین جهت می‌توان آن‌ها را مطابق نیاز هر بیزینس سفارشی سازی کرد. لذا اگر در این رابطه سؤال یا ابهامی دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید.

بیشتر بدانید: جرثقیل دماگ

 

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب اخیر

اشتراک در شبکه های اجتماعی:

عضویت در خبرنامه