شماره تماس

۰۲۱-۸۸۱۷۷۶۵۰-۸۸۵۱۱۹۶۹

پست الکترونیک

info[at]zinan.ir

info@zinan.ir

جرثقیل برقی زنجیری و سیم بکسلی

جرثقیل برقی زنجیری

جرثقیل برقی زنجیری و سیم بکسلی را در سایت زینان به بررسی آن می پردازیم.

جرثقیل به وسیه ای گفته می شود که قابلیت جابجایی و حمل بار وابزار وادوات به گونه های مختلف را دارا می باشدکه می تواند چرخش های مختلفی عمودی و افقی را داشته باشد.

جرثقیل برقی

جرثقیل های برقی در دو نوع اصلی سیم بکسلی و زنجیری تولید می شوند. در حالی که جرثقیل های برقی سیم بکسلی با فراوانی کمتر و برند های محدودتری در بازار یافت می شوند نمونه های جرثقیل برقی زنجیری بالاخص در محدوده وزنی 1 الی 10 تن به وفور در بازار یافت می شود.

اجزا و اتصالات جرثقیل برقی

جرثقیل برقی یک ماشین مکانیکی می باشد که اغلب با برق سه فاز عمل می کند. اجزا و اتصالات جرثقیل برقی بسیار گسترده تر از جرثقیل دستی هستند و شامل کیت های الکتریکی برای حرکت و توقف بار می باشند. از اجزای اصلی و مشترک جرثقیل برقی و جرثقیل دستی می توان به بلوک اصلی چرخ دندنده ها و شافت های داخلی، زنجیر فولادی بار با گرید G80 و انواع قلاب اشاره نمود. جرثقیل های برقی علاوه بر این دارای یک موتور الکتریکی قدرتمند می باشند که بسته به سرعت و گشتاور ایجاد شده می تواند به یک کوپلینگ و یا یک گیربکس اتصال پیدا کرده باشد. ترولی سقفی جرثقیل برقی نیز از قطعاتی می باشد که بصورت کنترلی عمل نموده و بصورت خودکار با توان و ظرفیتی برابر با توان لیفتینگ جرثقیل برقی انتخاب می شود.

جرثقیل برقی زنجیری

جرثقیل برقی زنجیری

همانطور که از نام آنها مشخص است، در جرثقیل های زنجیری، از زنجیر و یک موتور الکتریکی برای انتقال نیرو استفاده می شود.
جرثقیلهای برقی زنجیری به طور معمول تا ارتفاع ۶ متر پاسخگوی نیاز شما هستند.
به عبارت دیگر اگر ارتفاع سالن و یا فضایی که شما استفاده میکنید حداکثر ۶ متر میباشد بهترین گزینه برای شما استفاده از جرثقیلهای برقی زنجیری میباشد.
زیرا این نوع جرثقیلها ساختار بسیار ساده و در عین حال مستحکمی دارند و هزینه تعمیرات و نگهداری آنها بسیار پایین تر از جرثقیلهای سیم بکسلی میباشد.
تعداد تولید کنندگان جرثقیل برقی زنجیری در دنیا بیشتر بوده و تنوع کاربری و برند در آن بسیار زیاد می باشد و از این لحاظ آپشن های متنوع تری در اختیار کاربران قرار می دهد.

انواع جرثقیل برقی زنجیری با توجه به قابلیت حرکت

جرثقیل های برقی از نظر کارکرد در سه نوع دوکاره (اتصال قلاب در سقف) ، ۴ کاره (اتصال بر روی ریل از طریق ترولی) و ۶ کاره یا جرثقیل دروازه ای موجود می باشند که در حالت دو کاره تنها قابلیت لیفتینگ، در حالت ۴ کاره با حرکت ترولی بر روی ریل قابلیت جابجایی افقی و در حالت ۶ کاره حرکت در تمام جهات را دارند.

۱) جرثقیل برقی دوکاره:

( قابلیت حرکت به طور عمودی بالا و پایین ) که شامل یک وینچ میباشد که یک قلاب در بالای آن برای نصب در یک مکان ثابت نصب شده است.

۲) جرثقیل برقی چهارکاره:

( قابلیت حرکت عمودی بالا و پایین و افقی چپ و راست ) که شامل یک وینچ میباشد که با استفاده از یک شفت فولادی بزرگ به ترولی (کالسکه) وصل شده است.

۳) جرثقیل برقی شش کاره:

(قابلیت حرکت عمودی بالا و پایین و افقی چپ و راست و افقی دیگر به سمت جلو و عقب). لازم به ذکر است حرکت دوم افقی با اضافه کردن دو موتور محرک برروی جرثقیلهای برقی چهار کاره ایجاد میشود.

جرثقیل برقی زنجیری

بالابر‌های برقی سیم بکسلی

در بالابر سیم بکسلی رابط بین قلاب و بدنه دستگاه سیم بکسل است که دور درام پیچیده شده و چرخش درام بوسیله‌ی الکتروموتور و با کمک گیربکس نیرو را منتقل کرده و باعث حرکت قلاب و بالا و پایین بردن بار می‌شود. با توجه به تنوع کسب و کار‌ها و محیط‌های صنعتی و کاری، می‌توان انواع بالابر سیم بکسلی با ظرفیت‌های مختلف و قابلیت‌های متفاوت تهیه کرد. معمولاً جرثقیل‌های سیم بکسلی فقط به صورت برقی ساخته می‌شوند و بازه ظرفیتی بسیار گسترده ۲ تن تا ظرفیت ۱۰۰۰ تن و ارتفاع‌های مختلف قلاب تا ۱۵۰ متر را نیز می‌توانید در این تنوع‌ها بیابید.

انواع بالابر‌های سیم بکسلی

بالابر سیم بکسلی دوکاره (Fixed)

وینچ سیم بکسلی دوکاره به صورت ثابت قرار گرفته و تنها وظیفه تأمین حرکت قلاب در جهت بالا و پایین را دارد. بالابر سیم بکسلی دوکاره اغلب برای فضا‌های محدود و طبعاً کاربری‌های محدود استفاده می‌شود که فقط نیاز به بالا و پایین آوردن است.

بالابر سیم بکسلی چهارکاره (monorail)

بالابر چهارکاره به این صورت طراحی شده که علاوه بر حرکت معمول قلاب به سمت بالا و پایین، می‌تواند حرکتی افقی به واسطه‌ی کالسکه در امتداد پل انجام دهد. نوعی خاص از بالابر سیم بکسلی چهارکاره وجود دارد بنام low headroom جرثقیل سقفی کم ارتفاع که در این طراحی، وینچ یا بالابر برقی در پایین پل قرار می‌گیرد تا فضای بالای قلاب افزایش یابد و در نهایت ارتفاعی که جرثقیل تأمین می‌کند افزایش می‌یابد. بنابراین ارتفاع مورد نیاز کارگاه کاهش یافته و هزینه‌های ساخت و ساز نیز می‌تواند کاهش یابد.

بالابر سیم بکسلی چهارکاره به همراه کالسکه

یک نوع خاص از جرثقیل سقفی سیم بکسلی چهارکاره نیز وجود دارد که مخصوص جرثقیل‌هایی با دو پل است. بالابر یا وینچ این جرثقیل‌ها به واسطه‌ی چرخ‌هایی، روی دو پل جرثقیل قرار می‌گیرد و می‌تواند توانایی و ظرفیت و سرعت بهتری فراهم نماید.

جرثقیل سیم بکسلی

مقایسه جرثقیل برقی زنجیری و سیم بکسلی

 جرثقیل برقی زنجیری و سیم بکسلی در یک رنجی از تناژ حدود 0.5 الی 10 تن موارد استفاده مشترک دارند چرا که برای کاربری های با تناژ بالاتر بیشتر از نوع سیم بکسلی استفاده شده و مورد استفاده نوع زنجیری محدود تر می باشد.

در کل مواردی برای مقایسه دو ساختار جرثقیل برقی وجود دارد که در زیر به آن می پردازیم.

1- جرثقیل های برقی سیم بکسلی به سبب گردش سیم بکسل بر روی یک درام نیاز به هزینه بیشتری برای خرید دارند چرا که تکنولوژی ساخت درام برای جلوگیری از جمع شدن هزینه بر می باشد. از نظر دسته کنترل و موتور هر دو ساختار آن دارای ساختمان یکسان هستند و بجای درام در جرثقیل زنجیری پس از جمع شدن زنجیر داخل یک محفظه معمولاً پلاستیکی قرار می گیرد.
2- نوع زنجیری هزینه حفظ و نگهداری و تعمیرات کمتری نسبت به جرثقیل برقی سیم بکسلی دارند چرا که طول عمر سیم بکسل از زنجیر کمتر بوده و قیمت سیم بکسل نیز بالا می باشد.
3- جرثقیل های زنجیری دارای سرعت لیفتینگ پایینتری نسبت به جرثقیل سیم بکسلی هستند چرا که از مکانیزم انتقال قدرت از دنده اسپراکت بزرگ بر روی دنده اسپراکت کوچک بهره می برند.
4-  تعداد تولید کنندگان جرثقیل زنجیری در دنیا بیشتر بوده و تنوع کاربری و برند در آن بسیار زیاد می باشد و از این لحاظ آپشن های متنوع تری در اختیار کاربران قرار می دهد.
5- هر زمان جمع شدن سیم بکسل بر روی درام جرثقیل سیم بکسلی بار اندکی به سمت جلو معادل طول درام هدایت میشود که این انتقال افقی یکی از معایب این دسته از جرثقیل ها محسوب میشود.

مزایای بالابر های زنجیری

1- ارتفاع اولیه کم، به دلیل طراحی خاص
2- حمل راحت تر به دلیل وزن کمتر بالابر نسبت به بالابرهای سیم بکسلی
3- ظرفیت تا 10 تن در طراحی های استاندارد و تا 25 تن در طراحی های خاص
4- دوام بیشتر زنجیر نسبت به سیم بکسل
5- هزینه تعمیر و نگهداری کم
6- قیمت پایین و مقرون به صرفه بودن
7- اشغال فضای محدود

معایب بالابرهای زنجیری

1- سرعت بالابری محدود
2- صدای بیشتر در هنگام استفاده
3- محدودیت در ارتفاع

جرثقیل زنجیری

مزایای استفاده از بالابر سیم بکسلی

1- سرعت بالابری بسیار بالا
2- گرید‌های مختلف عملکردی برای قدرت‌های مختلف
3- امکان تأمین توان بالابری به طور معمول تا ۱۰۰ تن و سفارشی‌سازی تا حتی ۱۰۰۰ تن بوسیله‌ی ایجاد بافت‌های پیچیده در سیم بکسل قطر بالا
4- بارگیری روان، نرم، آرام و کم صدا (این ویژگی در بعضی صنایع مانند فولاد‌ریزی بسیار مهم و حیاتی است)

معایب بالابر‌های سیم بکسلی

1- سیم بکسل نسبت به زنجیر مقاومت و دوام کمتری دارد.
2- بالابر‌های سیم بکسلی به دلیل طول درام (استوانه‌ای فلزی که سیم بکسل به دور آن می‌پیچد) فضای بیشتری را نسبت به بالابر‌های زنجیری اشغال می‌کنند.
3- بالابر‌های سیم بکسلی گرانتر از بالابر‌های زنجیری هستند.
4- در بالابر سیم بکسلی هزینه تعمیر و نگهداری نسبت به نوع زنجیری بیشتر است.

بالابر سیم بکسلی

سخن پایانی

شرکت زینان آماده ارائه انواع خدمات و مشاوره در زمینه طراحی، ساخت، بهره‌برداری، تعمیرات و بازرسی انواع جرثقیل‌های برقی زنجیری و سیم بکسلی ست.

بیشتر بدانید: جرثقیل دماگ

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب اخیر

اشتراک در شبکه های اجتماعی:

عضویت در خبرنامه