شماره تماس

۰۲۱-۸۸۱۷۷۶۵۰-۸۸۵۱۱۹۶۹

پست الکترونیک

info[at]zinan.ir

info@zinan.ir

جرثقیل دروازه‌ای 32 تن

جرثقیل دروازه‌ای 32 تن
خلاصه مطلب

جرثقیل دروازه‌ای 32 تن به جرثقیلی اطلاق می‌شود که توانایی بلند کردن و جابجایی بارهایی با حداکثر وزن 32 تن (32000 کیلوگرم) را دارد. این نوع جرثقیل معمولاً در محیط‌های صنعتی، بنادر، کارخانه‌های ساخت کشتی و مکان‌هایی که نیاز به جابجایی بارهای سنگین وجود دارد، استفاده می‌شود.

ویژگی‌های جرثقیل دروازه‌ای 32 تن:

  1. ظرفیت باربرداری: توانایی بلند کردن بارهایی تا 32 تن.
  2. ساختار دروازه‌ای: این جرثقیل‌ها معمولاً بر روی ریل یا چرخ‌های بزرگی حرکت می‌کنند و دارای یک ساختار دروازه‌ای (Gantry) هستند که به آن‌ها امکان حرکت در طول یک مسیر مشخص را می‌دهد.
  3. کاربردها:
    • جابجایی کانتینرها در بنادر
    • استفاده در کارخانه‌های ساخت کشتی
    • جابجایی قطعات سنگین در صنایع فولاد و ساخت‌وساز
  4. سیستم کنترل: این جرثقیل‌ها معمولاً مجهز به سیستم‌های کنترل پیشرفته هستند که امکان کنترل دقیق بار را فراهم می‌کنند.
  5. امنیت: دارای سیستم‌های ایمنی مانند ترمزهای قوی، سیستم‌های هشدار و محدود کننده‌های بار برای جلوگیری از اضافه بار.

بهتر است بدانید: موتور ضد جرقه جرثقیل

نکات مهم در انتخاب جرثقیل دروازه‌ای 32 تن:

  • فضای کاری: اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای نصب و حرکت جرثقیل وجود دارد.
  • نوع بار: نوع و شکل بارهایی که قرار است جابجا شوند را در نظر بگیرید.
  • شرایط محیطی: شرایط محیطی مانند باد، رطوبت و دما را در نظر بگیرید.
  • نگهداری: به برنامه‌های نگهداری و تعمیرات جرثقیل توجه کنید تا از عملکرد بهینه آن اطمینان حاصل شود.

اگر قصد خرید یا استفاده از این نوع جرثقیل را دارید، بهتر است با یک متخصص یا شرکت معتبر در این زمینه مشورت کنید تا بهترین گزینه را برای نیازهای خود انتخاب کنید.

بیشتر بدانید: موتور ترمز دار

اجزا جرثقیل دروازه ای

جرثقیل دروازه‌ای (Gantry Crane) از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام نقش مهمی در عملکرد کلی جرثقیل ایفا می‌کنند. در زیر به معرفی اجزای اصلی جرثقیل دروازه‌ای می‌پردازیم:

۱. ساختار اصلی (Gantry Framework)

  • این بخش شامل ستون‌ها و تیرهای اصلی است که شکل دروازه‌ای جرثقیل را تشکیل می‌دهد.
  • معمولاً از فولاد ساخته می‌شود تا استحکام و مقاومت لازم برای تحمل بارهای سنگین را داشته باشد.
  • این ساختار بر روی چرخ‌ها یا ریل‌ها حرکت می‌کند.

۲. تیر پل (Bridge Girder)

  • تیر پل بخش افقی جرثقیل است که بین دو پایه دروازه‌ای قرار می‌گیرد.
  • این تیر وظیفه تحمل بار و انتقال آن به پایه‌ها را دارد.
  • ممکن است به صورت تک تیر (Single Girder) یا دو تیر (Double Girder) طراحی شود.

۳. ترولی (Trolley)

  • ترولی بخش متحرکی است که روی تیر پل حرکت می‌کند و وظیفه حمل قلاب یا ابزار بلند کردن بار را بر عهده دارد.
  • ترولی معمولاً مجهز به موتور و سیستم حرکتی است تا بتواند بار را در طول تیر پل جابجا کند.

۴. قلاب (Hook)

  • قلاب جرثقیل ابزاری است که مستقیماً با بار در تماس است و برای بلند کردن و نگه داشتن بار استفاده می‌شود.
  • قلاب‌ها در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلفی ساخته می‌شوند و باید متناسب با ظرفیت جرثقیل انتخاب شوند.

۵. سیستم حرکتی (Traveling System)

  • این سیستم شامل موتورها، چرخ‌ها و ریل‌هایی است که به جرثقیل امکان حرکت در جهت‌های طولی و عرضی را می‌دهد.
  • سیستم حرکتی ممکن است بر روی ریل‌های زمینی یا چرخ‌های بزرگی نصب شود.

۶. موتورها و سیستم محرکه

  • موتورهای الکتریکی برای تأمین نیروی لازم جهت حرکت تیر پل، ترولی و بلند کردن بار استفاده می‌شوند.
  • این موتورها معمولاً با دنده‌ها و سیستم‌های کاهنده سرعت همراه هستند تا کنترل دقیق حرکات را ممکن سازند.

۷. سیستم کنترل (Control System)

  • سیستم کنترل شامل پنل‌های کنترلی، دکمه‌ها، جوی استیک‌ها یا سیستم‌های ریموت کنترل است.
  • این سیستم به اپراتور اجازه می‌دهد تا حرکات جرثقیل را به دقت کنترل کند.

۸. سیستم ترمز (Braking System)

  • ترمزها برای توقف ایمن جرثقیل و جلوگیری از حرکت ناخواسته بار استفاده می‌شوند.
  • این سیستم‌ها معمولاً در موتورها و چرخ‌ها نصب می‌شوند.

بیشتر بدانید: بالابر زنجیری برقی

۹. سیستم الکتریکی و برق رسانی

  • شامل کابل‌ها، تابلوهای برق و سیستم‌های توزیع نیرو است که برق مورد نیاز موتورها و سیستم‌های کنترلی را تأمین می‌کند.
  • در برخی موارد، جرثقیل‌ها از سیستم‌های برق رسانی سیم‌بکس (Cable Reel) یا سیستم‌های بدون سیم استفاده می‌کنند.

۱۰. سیستم‌های ایمنی

  • شامل سنسورهای اضافه بار، محدود کننده‌های حرکت، سیستم‌های هشدار و چراغ‌های ایمنی است.
  • این سیستم‌ها برای جلوگیری از حوادث و افزایش ایمنی کار طراحی شده‌اند.

۱۱. پایه‌ها و چرخ‌ها (Legs and Wheels)

  • پایه‌ها بخش عمودی جرثقیل هستند که تیر پل را نگه می‌دارند.
  • چرخ‌ها به جرثقیل امکان حرکت روی ریل‌ها یا زمین را می‌دهند.

۱۲. سیستم تعلیق بار (Load Handling System)

  • این سیستم شامل قلاب، سیم بکسل، زنجیر یا هر ابزار دیگری است که برای بلند کردن و نگه داشتن بار استفاده می‌شود.

۱۳. کابین اپراتور (Operator Cabin)

  • در برخی جرثقیل‌های بزرگ، یک کابین برای اپراتور در نظر گرفته می‌شود تا از داخل آن بتواند جرثقیل را کنترل کند.
  • کابین معمولاً مجهز به سیستم‌های تهویه، صندلی راحت و ابزارهای کنترلی است.

۱۴. سیستم‌های نرم‌افزاری و مانیتورینگ

  • در جرثقیل‌های مدرن، از سیستم‌های نرم‌افزاری برای مانیتورینگ عملکرد، ثبت داده‌ها و تحلیل وضعیت جرثقیل استفاده می‌شود.

این اجزا به طور هماهنگ کار می‌کنند تا جرثقیل دروازه‌ای بتواند بارهای سنگین را به صورت ایمن و کارآمد جابجا کند. انتخاب و طراحی هر یک از این اجزا باید متناسب با نیازهای پروژه و محیط کاری باشد.

بیشتر بدانید: موتور ضد جرقه جرثقیل

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *